Červenec 2012

Pianista (The Pianist)

16. července 2012 v 19:14 | Zbyněk Slívka |  P

Citlivé téma holokaustu se v povolaných rukou Romana Polanskiho proměňuje v nesmazatelnou a osudovou výpověď jednotlivce, která se po právu zapsala čitelně do filmových a zároveň oscarových dějin. Polanski volí místy velice naturální formu, která nacistické zlo posouvá za lidskou hranici chápání a téměř zázračné proběhl minovým polem patosu, který přenechává svým kolegům. Adrien Brody z plátna prakticky nesleze a rozhodně zaslouží absolutorium. Velkou výhrou Polanskiho je casting obecně, plný "neznámých" evropských herců, kteří na sebe zbytečně nestrhávají pozornost, přesto vás osudy jejich postav donutí k slzám. 95%










Megamysl (Megamind)

16. července 2012 v 19:02 | Zbyněk Slívka |  M

Megamind stál balík - 130 miliónů - a minimálně z diváckého hlediska jde o povedenou taškařici, která si tropí legraci z náročného údělu zloducha, se kterým modrohlavý Megamind od narození bojuje. Výsledkem je opravdu nespočet většinou trefných narážek, které pokud máte nakoukáno, budou padat na úrodnou půdu. Je otázkou, jaký podíl rozpočtu pohltila brilantní práce animátorů a kolik slízly celebrity? Vizuálně je totiž Megamind v čím dál početnějším zástupu animáků už jen v těsném závěsu za pořád ještě nedostižným Pixarem a například finální souboj snese ty nejpřísnější měřítka od režie po střih. Argumentem k dobru tvůrců je, že jim nešlo o žádné hluboké poselství, popřípadě varovně vztyčené ukazováčky, nýbrž o čistě zábavnou a hravou jízdu, která svůj účel splní, i když jednorázově. 75%






Twilight sága: Nový měsíc (New Moon)

16. července 2012 v 18:53 | Zbyněk Slívka |  T

První díl přes eufemicky řečeno děsuplnou kvalitu vydělal více než desetinásobek svých nákladů, a proto není důvod nepokračovat v sáze, která, řekněme si to na rovinu, upírům (a ani filmařům samotným) dobré jméno nedělá. Skutečně by mě zajímalo zda jsou knižní předlohy stejně prázdné a sterilní jako jejich filmové obrazy. Sledovat dvě hodiny uzoufanou šestnáctku (věk střílím od boku, snad mi Twilightologové odpustí), která buď civí vzlykaje půl roku do okna, nebo kvičí steskem v tesklivé agonii ze spaní, je opravdu silná káva. A jsme zpátky u scénáře. Zásadně slow motion nasnímaný Pattinson slepě plní pokyny režiséra, čímž je nám logicky pro smích, a dostat se z Twilight škatulky pro něj bude možná ještě těžší, než boj o emancipaci Harryho Radcliffa, chci říct Daniela Pottera. Jediným pochvaly hodným prvkem je CGI zpracování vlkodlaků, které Mr. Weitz zahodí do koše díky svému rutinnímu pojetí. Absolutní tvůrčí vakuum. 0%



Moje krásná učitelka (Larry Crowne)

16. července 2012 v 18:48 | Zbyněk Slívka |  M

Tom Hanks si opakovaně potvrdil, že by se měl držet především herecké řehole a už vůbec se nepouštět do scénářů. Právě ten selhává v rovině uvěřitelnosti a do očí bijící naivitou bolestivým způsobem podráží nohy jinak vcelku sympatické dvojici, ve které hraje Hanks (pohled typu - spolkl jsem kyselou okurku - uvidíte velice často) nezvykle druhé housle. Vrásky, které při sledování postupně nastřádáte vám alespoň zčásti vyhladí postava přednášejícího doktora ekonomie, které dodal George Takei na miniaturní ploše takřka démonický rozměr. 50%










Bullittův případ (Bullitt)

16. července 2012 v 18:42 | Zbyněk Slívka |  B

Bullitův případ by se dal shrnout jako rutinní kriminálka o jednom málomluvným poldovi, pro kterého je práce vším a pokud se jednou zakousne, tak nepustí. To by ale nesměl disponovat dnes již legendární automobilovou honičkou, během níž vám McQueenův Ford Mustang nechá na koberci v obýváku ohnivou brázdu živenou rozpáleným asfaltem z ulic San Francisca. Takový nátěr to i po třiačtyřiceti letech je. K tomu si připočtěte jednu z nejhezčích hereček planety Jacqueline Bisset, které to po boku tradičně bezchybného Stevea opravdu sekne a z rutinní podívané se rázem stává vzrušující krimi, kterých je dnes jako šafránu. 80%









Love Story

16. července 2012 v 18:39 | Zbyněk Slívka |  L

Romance dvou studentů ze zcela rozdílných sociálních poměrů, která naprosto bezelstně a přirozeně přejde v oboustranně oddaný vztah o síle parní lokomotivy, si mě omotala kolem prstu zejména citově výživnými dialogy a upřímnému vyznění emocí všech zúčastněných. Dojemně napsané, citlivě zrežírované, klavírem doprovozené a srdcem zahrané. 100%












Divotvorný hrnec (Finian's Rainbow)

16. července 2012 v 18:35 | Zbyněk Slívka |  D

Kdo by si pomyslel, že velký Francis Ford Coppola sklízel první šťavnaté plody své práce právě za muzikál. Divotvorný hrnec má příjemný pohádkový feeling a zároveň se nebojí čapnout pod krkem (vtipnou formou) citlivé téma rasismu charakteristické pro americký jih. Většinou neotřelé a roztomile zahrané písničky jsou prokládány svižnými tanečními kreacemi a sem tam i povedeným vtípkem. Snímek díky své délce sice místy zařadí filmařský neutrál, Coppola má naštěstí všechno ostatní pevně v rukou. 65%











Vražda v Bílém domě (Murder at 1600)

16. července 2012 v 18:27 | Zbyněk Slívka |  V

Konspirační thriller schématický a předvídatelný jako Wesleyho daňové úniky. Samotný Snipes se určitě cítí komfortněji v akčnějším žánru, a i když v podobných rolích nepředvádí prkenné výkony jako někteří jeho muskulaturní kolegové, jeho síla tkví jinde. Záda mu kryje sympatická, ale nevýrazná Diane Lane a za pomyslné spiklenecké nitky tahá Alan "Hawkeye" Alda (korejský syndrom z M*A*S*H* v praktickém provedení). Rozpačitý dojem nenapraví ani příběh, který se v koncovce promění v clichéfest a do televize patřící režisér Dwight H. Little svým kořením výslednou chuť zlepšit neumí. 45%










Smrt čeká všude (The Hurt Locker)

16. července 2012 v 18:23 | Zbyněk Slívka |  S

Účast amerických vojáků v Iráku si získává ze strany filmařů čím dál větší pozornost. Kathryn Bigelow si v našem případě bere pod svůj mikroskop jednotku pyrotechniků, kteří možná ne denně, ale vždy když jsou v akci, balancují nad propastí smrti, kterou vymezují modrý a červený drát detonátoru. Vykreslení dusna, které panuje při zneškodňování náloží funguje na výbornou, včetně zachycení psychického dopadu na všechny členy jednotky (vedlejší příběhovka s malým "Beckhamem" měla zůstat ve střižně). Rozechvělá optika napjatou atmosféru udržuje v konstantním očekávání, kdy někdo z hrdinů "zařve" a především Jeremy Renner dává divákovi pocítit své krupěje potu na zádech. Jediné, co bere filmu punc opravdového majstrštyku (akademici to vidí jinak viz. šest zlatých sošek) je dramaturgická skladba celého příběhu, jehož rozkolísaná intenzita jde ruku v ruce s nedostatečně hloubkovou sondou do cynismem a bolestí prorostlým srdcí. 80%



Mechanický pomeranč (The Clockwork Orange)

16. července 2012 v 18:14 | Zbyněk Slívka |  M

Ultranásilí. Pojem, který v Mechanickém pomeranči zazní několikrát a Stanley Kubrick vám společně s Malcolmem McDowellem (životní výkon) velmi sugestivní a naturalistickou formou předvede svůj pohled na fenomén jeho fiktivní společnosti. Řeč je o ultranásilí. Míra stylizace, kterou Kubrick použil, může někomu připadat laciná, zde však bezezbytku splňuje svůj účel a z některých režisérových nápadů se vám sevře žaludek, jiné pobaví (zrychlená trojka). Násilí a sex v rukou Kubricka nikdy nebylo samoúčelné a zde to platí dvojnásob. Pro mě osobně nejlepší Kubrick. A k tomu ten Beethoven. 100%