Listopad 2012

Atlas mraků (Cloud Atlas)

26. listopadu 2012 v 19:19 | Zbyněk Slívka |  A

Nejen odvaha sourozenců Wachovských je obdivuhodná. A Toma Tykwera samozřejmě také. Atlas mraků je v jejich provedení opravdu masivním filmem, který se naštěstí nesnaží pojmout "vše", a přestože je vyprávěn pro někoho možná náročnou, nesrozumitelnou, nekoherentní formou, dokáže si ve všech šesti příbězích udržet konzistentní a intenzivní gradaci, díky které nabídne nejen finální klimax, ale zároveň několik, v rámci jednotlivých příběhů osobních vyvrcholení. Za celých 172 minut není opravdu čas na oddych, snad kromě úsměvného příběhu vzpoury v domově důchodců. Přechody a střihy mezi na první pohled naprosto nesourodými osudy napříč časoprostorem jsou dramaturgicky vybalancovány do unikátního zážitku, který diváka udržuje v neustálém očekávání věcí příštích. Existenciálně silný námět, který nesází na citově na sílu pojatý konec, ale průběžně diváka odměňuje a samotné vyvrcholení má naprosto decentní příchuť. Jedna projekce se jeví jako nedostatečná. Btw. kdy konečně někteří recenzenti pochopí rozdíl mezi jazykem knihy a filmu a přestanou sveřepě srovnávat nesrovnatelné, namísto toho aby se bavili. 100%




Vendeta (Seeking Justice)

26. listopadu 2012 v 19:12 | Zbyněk Slívka |  V

Nejde o vyloženě špatný thriller, který bych mohl s chladnou setrvačností vrazit do zad nezadržitelně upadající kariéře Nicolase Cage. Kvalita je zde zaručena právě Cagem, který hrát určitě nezapomněl, ale už by se ale měl konečně nechat ostříhat - Guyem Piercem, který by si měl rozhodně vybírat ambicióznější projekty, pokud se brzy nechce ocitnout v tobogánu, který momentálně sjíždí právě Nicolas - a Rogerem Donaldsonem, od kterého bych stejně jako od Pierce čekal, že má vyšší ambice a podobně naivní, překombinovaný a šablonovitě hloupý scénář přenechá mladším kolegům. Trocha toho napětí a slušných herců pod vedením kdysi zábavného tvůrce stačí jen na... 40%










Americký vlkodlak v Londýně (An American Werewolf in London)

26. listopadu 2012 v 19:10 | Zbyněk Slívka |  A

Atmosféra především ta venkovská funguje, masky si drží solidní úroveň a samotné zrození vlkodlaka zaslouží potlesk trikařům. Hlavní hrdina bohužel disponuje pouze teenagerovsko/vlkodlačí nadrženosti a jeho postava více nenabídne. A propos, vysvětlí mi někdo účast pseudovtipného komisařova poskoka? Samotné vlkodlačí výlety se omezují pouze na vyceněné vlkodlačí tesáky a řev náhodně zakousnutých obětí a uspokojení po čerstvém masu lačnícího diváka v nedohlednu. O to více jsem byl překvapen nečekaně rychlým a ukvapeným závěrem a ihned naběhnuvšími titulky. Pokud vlkodlaky, tak jedině toho Nicholsova s Nicholsonem. 50% P.S. Schválně, kdo poznal bez titulkové nápovědy mladého štramáka, Alana Forda za volantem taxíku.








Pulp Fiction: Historky z podsvětí (Pulp Fiction)

26. listopadu 2012 v 19:07 | Zbyněk Slívka |  P

Pro diagnostikovaného a nevyléčitelného filmofila mého střihu je Pulp Fiction snímkem, který ve mně rozdmýchal chuť hledat ve filmech něco víc. Tarantino zde definitivně vytvořil nový žánr, který svou tvůrčí svěžestí a dravou originalitou inspiroval desítky filmařů. Přitom jde v základu o klasickou kriminálku, to by si ale Quentin nesměl pohrávat s příběhovou linearitou, kterou transformoval do originální dějové mozaiky o třech dějstvích. Scénář je opravdových zjevením v bezedném moři průměrných pisálků hollywoodské továrny na sny a po právu posbíral snad všechny ceny, které byly daný rok k dispozici. Quentinův neotřelý a vtipný přístup k postavám, dialogům, a příběhové kostře samotné přilákal herecké obsazení, plné hvězd (Willis, Travolta), ovšem také herců, z nichž se zářivé stars staly až po premiéře (Jackson). Q logicky neexceluje jen na papíře, ale především place a díky jeho nadšeneckému a nezkrotnému perfekcionismu, který je z filmu sakra cítit, mám opakovaně, při každé projekci, i po téměř dvaceti letech dojem... unikátního, přelomového zážitku. K dokonale ucelenému dojmu chybí už jen prvotřídní pecky z Quentinova jukeboxu, které dělají z Johnnyho Travolty a Umy Thurman nezapomenutelný taneční pár. Nejvtipněji drsná a nejdrsněji vtipná kriminálka všech dob. 100%



Prorok (Un Prophète)

26. listopadu 2012 v 19:05 | Zbyněk Slívka |  P

Syrové vězeňské drama zachycené vyloženě chladnou optikou z dílny režiséra, Jacquese Audiarda, jehož tvorba mě ihned začala velice zajímat. Prorok je nejen díky své autentičnosti a neuhlazenosti velmi náročným filmem a vyžaduje stoprocentní divákovu pozornost, protože udržet si přehled mezi všemi stranami, se kterými Malik (vynikající Tahar Rahim) svou hazardní ruletu rozehraje, vyžaduje opravdu dávat pozor a i přesto jsem místy tápal. U některých scén se mi dokonce proběhla husí kůže po zádech (trénink s žiletkou) a oněch šest let Malika El Djebena (jeho postava si zcela oprávněně moje sympatie nezískala, ale to ani nebyl záměr) za katrem má psychologickou hloubku, aniž by došlo ke storytellingovému prořazení. K nejvyššímu hodnocení chyběla opravdu jen větší přehlednost. 85%









Městečko South Park - 1.série (South Park)

26. listopadu 2012 v 19:03 | Zbyněk Slívka |  M

Goddammit, dnes již kultovní první série s níž vtrhli na televizní obrazovky Matt Stone a Trey Parker jako absolutní zjevení a řekl bych, že nenávratně deformovali nepsanou šablonu televizní korektnosti. Poněvadž, co si pánové vůči celebritám a "celebritám" dovolí, nezná mezí. Nicméně základem jejich úspěchu je kvarteto nerozlučných kamarádů, Stan, Kyle, Kenny a Cartman, kteří v každé epizodě prožívají setsakramentsky ulítlé zážitky a Stone s Parkerem navíc každého z nich od prvního dílu ostře vyprofilují, takže Stan vždy, když promluví k Wendy, hodí grcku, Kyle je Žid, Kenny v každém díle musí umřít a Cartman je zatím jen egoistické a antisemitistické hovádko. Vtipných a absurdních postaviček je v South Parku skutečně spousta a bez nich by tenhle coloradský vidlákov určitě nepůsobil tak vtipně redneckovským dojmem. South Park nikdy nebyl o vulgarismech, ale o zatraceně originálně absurdních zápletkách, o vtipných detailech a dokonalých narážkách, jakkoliv bolestivě mířených. Vyrovnanost první série ztěžuje vybrat to nejlepší, ale přesto to zkusím - Tom's Rhinoplasty, Pinkeye, Death... sakra, musel bych je tady vypsat všechny :-). 100%




Sex noci svatojánské (A Midsummer Night's Sex Comedy)

26. listopadu 2012 v 18:57 | Zbyněk Slívka |  S

Woody Allen a jeho vztahový šestiúhelník, ve kterém se najde prostor nejen pro Woodyho klasické dialogové perly, ale také pro příjemnou nemanželskou romantiku. Scénář možná nedosahuje vtipnosti Woodyho opěvovanějších kusů, rozhodně ale jde konverzační oddychovku pro romantický večer jako stvořenou. 80%
















Padlí andělé (Duo luo tian shi)

26. listopadu 2012 v 18:54 | Zbyněk Slívka |  P

Obrazově místy hypnotické a pod září neonů omamné, jako celek ale dosti nekoherentní, a přestože jsem byl jako divák trpělivý a dočkal se katarzní koncovky, roztříštěnost vypravěčské formy a kolísavá úroveň jednotlivých pasáží sráží finální hodnocení do průměrných vod. Přitom úvod a závěr jsou stoprocentní a osobitost asijských filmařů a jejich specifický náhled na námi dogmaticky akceptované stereotypy mě nikdy nepřestane fascinovat. 60%














Blade 2 (Blade II)

26. listopadu 2012 v 18:52 | Zbyněk Slívka |  B

Guillermo del Toro, přestože dějem přímo navazuje na Norringtona, uchopením Bladeova universa brnká na výrazně akčnější a krvavější strunu, což je jenom ku prospěchu věci. Guillermova fascinace monstry všeho druhu je nádherně vidět na řádně nechutném a krvelačném vzezření zmutované rasy upírů, s nimiž si trikaři a maskéři mistrovsky vyhráli. Del Toro své "miláčky" potom nechává pod tlakem sečných a střelných zbraní sakra trpět, aneb jak narovnat hlavu po úderu padesátikilovým kladivem. Wesley je i podruhé pevný v kramflecích, stylově vyholená makovice Rona Perlmana drsně hláškuje a rozštěp spodního patra v podání záporáka Nomaka zaslouží potlesk. Rušivě bohužel působí vyloženě špatné efekty při soubojích, které vypadají jako byste hráli Mortal Kombat na XBoxu...360. Přestože se Guillermo soustředil vyloženě na brutální a efektní akci a kapánek ostrouhal jako vypravěč, natočil i za pomoci invenčních českých herců (hláška Marka Vašuta v úvodu je ryzí hereckou improvizací :-) nejlepší bladeovský film. 85%





Divoši (Savages)

26. listopadu 2012 v 18:49 | Zbyněk Slívka |  D

Ollie is definitely back a to ve velkém stylu. Vrací se k žánru drsného thrilleru, který svým nekompromisním a zároveň obrazově nenapodobitelným způsobem umí jako málokdo. Savages jsou natočeni skutečně mazácky, kdy vše sviští s pro Stonea typickou samozřejmostí, příběh se s postavami vůbec nemaže a Benicio Del Toro je el bruto animal (jinak jeho další bezchybné převtělení popsat nedokážu). Na první pohled nevyrovnaná herecká sestava ze sebe vymáčkla absolutní maximum a opět se potvrzuje, že kvalitní režisér dokáže s herci hotové zázraky (Blake Lively zde není jen pro parádu). Ke všemu jsem viděl unrated verzi a jinou asi nemá smysl ani vyhledávat. Zatraceně sebevědomý návrat Olivera Stonea z hlubin patetického tápání k látce, která nám po delší odmlce potvrzuje, že jde o jednoho z nejtalentovanějších filmařů své generace. 90%