Září 2013

Saw 5 (Saw V)

27. září 2013 v 19:16 | Zbyněk Slívka |  S
Darren Lynn Bousmann odchází, David Hackl přichází a diváka při sledování nejhoršího dílu série nuda vejpůl přerazí. Opakují se zde všechny neduhy předešlých dílů (pitoreskní scénář a antiherecká první liga) a jde už jen opravdu o louhování nahořklého thrillerového extraktu, který před pár lety posadil většinu na zadek. Dávat procenta za nějakou tu povedenou past je pak stejným klišé, jakým se celá série nechtěně stala. 29%












Bling Ring: Jako VIPky (The Bling Ring)

27. září 2013 v 19:09 | Zbyněk Slívka |  B
Český distributor by za dovětek v názvu zasloužil pořádně zmalovat ciferník, to za a). No a za b) jde o efektně a zručně natočenou etudu na vrub současné, soudit je nebudu, omladiny. Sofia záměrně jednotlivé postavy nepitvá, prostě je nechá přímočarým dějem proplout vstříc oranžovým kombinézám a názor si udělej diváku sám. Lákadlo nablýskaného luxusu v kombinaci se odérem zakázaného ovoce je asi zatraceně silná kombinace, a když k tomu přičteme "vyspělost" ústřední pětice, máme vymalováno. Na rozdíl od některých si nemyslím, že snímek musí být nutně psychologicky analytický, aby spadal do škatulky "k zamyšlení". Ale delší to být mohlo a šlo by o ucelenější zážitek. Čili pořád dobrý, ale od Sofie čekám víc. 70% P.S. Postava Emmy Watson je unbelievably stupid cunt, ale herečka samotná má šmrnc. P.P.S. Scéna v níž se stáhne střecha u Porsche mi málem způsobila neuchopitelnou hightech erekci.








Po zániku Země (After Earth)

27. září 2013 v 18:57 | Zbyněk Slívka |  P
After Earth rozhodně není špatný film. Bohužel ne úplně funguje v rovině, v níž se chtěl od masivní blockbusterové konkurence odlišit, za což mu všechna čest, a tou je napjatý vztah otce a syna, který se díky hbitě odpíchnutému úvodu M. Night snaží rozpumpovat k životu. Will Smith je na svého syna/syna jako otec/otec nesmlouvavě tvrdý a opět potvrzuje, že má herecky na víc, než pro co se rozhoduje. Nápad obsadit do hlavní role Willova synátora asi tušíme odkud přišel a Jaden na to přes veškerou snahu zatím nemá a taťka mu předhodil evidentně moc velké sousto. Snímek samotný uteče bez újmy, ale proběhlo mi hlavou, jak nevyužitý samotný koncept nechtěného návratu na Zemi v tomto snímku je a i finální a očekávaný souboj Kitaie s hrozivou Ursou (excelentní monster design) nenaplní předjímaný potenciál. Skloubit velkolepé scifi a komorní drama jde, ale M. Nightovi protentokrát nebylo souzeno a v obou polohách sviští na půl plynu. Závěrečná happyendová šablona mě jen utvrdila v hodnocení, které přes svou nízkou hodnotu říká, že jsem se v rámci možností bavil. 50%






Noc s nabroušenou břitvou (Haute tension)

27. září 2013 v 18:49 | Zbyněk Slívka |  N
Úvodní polovina je v kontextu s názvem skutečně ostrá jako břitva a Aja načrtává svůj goremaggedon s mazáckou jistotou a do morku kostí toho nejšpinavějšího detailu. Neradostně sytý a surový styl Aja má a tady ho prodává hned na první pokus. Úvod skutečně dokáže svou absencí žánrové nadsázky zmrazit, protože tady se s břitvou neprochází nějaký maskovaný paňáca, ale nechutně obézní a upocený Frantík, který absolutně splňuje karikaturizovanou představu sériového vraha z našich potemnělých mozkových zákoutí. Aja dle své volnomyšlenkářské koncepčnosti nechává svého sociopata animálně se vyřádit a přímočaře pomrkává na vyměklou americkou produkci. Kámenem úrazu pro jakékoliv hodnocení je bohužel vylízaný scénář, s ještě vylízanější pointou, kterou Alexandrovu svělou práci za kamerou z půlky znehodnotí. French Switchblade Massacre přesto goremaniaka mého střihu potěšil. 60%








Saw 4 (Saw IV)

27. září 2013 v 18:42 | Zbyněk Slívka |  S
Degresivní výkonost série je nezastavitelná a ty rádoby atmosférické flashbacky tomu jen přispívají. Především se ale vytrácí základní premisa "live or die, make your choice", která nabírá striktně účelový charakter a většina pastí je prostě unescapable. Bousman sice svým roztěkaným pojetím udržuje svižnou atmosféru, ovšem pouze na efekt a holý fakt, že tohle už je fakt blbost, zakamuflovat nedokáže. Tady už je opravdu zamotáno a závěrečné odhalení láme pilu nenávratně do béčkových vod. Jediné pozitivem tak zůstává, že všichni ti špatní herci dostanou díky mlaskavému goreu co proto. Jen ten Costas stále nic :-(. 30%











Piraňa 3D (Piranha)

27. září 2013 v 18:35 | Zbyněk Slívka |  P
Aja je nefalšovaný řezník a prvotřídní remaker. Francouzský talent ke všemu definuje nový žánr boobie-gorefest, protože kde jinde jste viděli takovou koncentraci řemeslně dokonale nasnímaných kočiček nahoře bez, viz umělecky pojaté podvodní radovánky, které následně Ajova nezkrotná představivost ohlodá "až na kost". Plážově uvolněná atmosféra se veze na sytém barevném spektru, kterým Aja svou Piraňu obdařil a to od krystalicky modrého moře až po potemnělé podmořské jeskyně. Je vidět, že studio dalo rejžovi po úspěchu s Hills Have Eyes velmi volnou ruku a Alex za směšných 24 mega řádí. 85%












Metro (Creep)

27. září 2013 v 18:26 | Zbyněk Slívka |  M
Snímek mě určitě neodradil svést svou zadnici metrem, rozhodně ale udělal tlustou kolmici mezi mnou a debutem Christophera Smithe. Ten selhal na celé čáře, jelikož na ploše ušmudlaných 85 minut nenapne, ovšem ani nezhnusí a to podotýkám, že měl k dispozici Franku Potente a jednoho z nejodpornějších mutantů historie. První uvedenou moc nepotrápil a druhého zmíněného pro změnu zbavuje s každou přibývající minutou odporné děsivosti, kterou mu vybudoval lekačkoidním entreé, až do fáze kdy vystaví onu hříčku přírody divákovu výsměchu. Creep svému názvu nedostál, nicméně dle ratingů se Mr. Smith ve svých následujících projektech polepšil, takže mu ještě dejme šanci. 20%











Pomsta mrtvého muže (Dead Man Down)

26. září 2013 v 19:51 | Zbyněk Slívka |  P
Dead Man Down je dalším přímým důkazem toho, že skandinávská vlna režisérů dělá Hollywoodu jen a jen dobře. N.A. Oplev bravurně kombinuje pomstu s romantikou, která do děje a pod kůži Colina prosakuje pozvolna, ale zato s precizním timingem, za což Oplev jistě plácal po ramenou nejen sebe, ale především ústřední dvojici. Oplev zvolil pro svůj zámořský debut velmi solidní látku, sám přidal svou nemalou špetku do mlýna, a kdyby neobsadil dobráka Howarda (vyloženě neselhal, ale nehodí se) proti jeho hereckému profilu, šlo by o překvápko roku. Nicméně i tak jde v záplavě tuctových thrillerů o vítané severské osvěžení, které opět opráší pojmy jako napínavý a zatraceněpoutavěnatočený. 86%











Saw 3 (Saw III)

26. září 2013 v 19:38 | Zbyněk Slívka |  S

Do třetice už to Whannellovi nežeru, protože podobně z prstu vycucanou pointu, která má napravit divákovu nevěřícně ukroucenou hlavu (ledaže by šlo o podvědomou past, nyní ovšem na diváka), akceptovat nelze. Jde už téměř o samoúčelný trapfest, kdy rafinovanost je zakázaný pojem. Režisér to na vás plive a je na vás, jestli to přežijete. Pasti mají nápad, to se jim upřít nedá, samozřejmě na úkor logiky i herců (ti jsou opět otřesní a to zatím nedorazil Costas Mandylor), ostatně jako celý snímek, který se snaží o propracovanou propojenost skrze Saw 1 - 3, nicméně pila naráží na kámen. Na druhou stranu nabízí brainless and gory relaxaci po jednom pěkně vopruzoidním dni v práci ;-) 40%











Světová válka Z (World War Z)

10. září 2013 v 18:06 | Zbyněk Slívka |  S
Světová válka Z je historicky prvním zombie blockbusterem a proti zvyklostem zombie subžánru nám neservíruje "jen" osudy skupinky lidí s nadstandartně vyvinutým pudem sebezáchovy, ale po vzoru velkoformátových katastrofických flicků nám dá nahlédnout na epidemii v širším měřítku. Akorát meteority nahradily hordy zombies. Film je vcelku originálně rozdělen do tří žánrově různorodých aktů, z nichž je jednoznačně nejlepší hektický úprk Jeruzalémem, ve kterém se bezhlavě masožravými zombíky opravdu nešetří, a Fosterovy trikaře musím otevřeně pochválit, stejně jako režiséra za totální adrenalin a kreativní režii (Fosterovsky chaotická akce k celému tomu zmatku docela sedí), přestože ratingový limit celé to nemrtvé běsnění drží pevně pod krkem. Navzdory hrůzu nahánějícím přetáčkám to šlape opravdu až na pár tolerovatelných drobností naprosto hladce, svou intenzitou WWZ ovšem vygraduje předčasně právě ve zmíněném Jeruzalémě a atmosférický třetí akt přes svou propracovanost (scéna Pitt/sklo/Zombie je brilantně natočená) nenabídne v rámci fast forward vyklopeného závěrečného shrnutí potřebné vyvrcholení. Prostě typicky uspěchaný konec, i když chápu, že na něj možná už nezbyly peníze, jelikož nechali Fostera natočit desítky minut, mám za to, že vynikajícího materiálu, který asi nikdy nespatří světlo světa. 75% P.S. 5% k dobru dám za řadu opravdu exkluzivních zombie jednohubek, které i přes gymplovský rating Foster dostal na plátno.