Červenec 2015

Antikrist (Antichrist)

31. července 2015 v 10:53 | Zbyněk Slívka |  A
Intenzivní zážitek, který místy nemá daleko k fyzické hmatatelnosti, a který mnohokrát definuje křivky estetické dokonalosti. Lars von Trier nikdy nebude pro masového diváka a jeho Antichrist mi v tomto dává více než za pravdu. Mysteriózně psychologický, nebo psychologicky mysteriózní... vlastně na tom nesejde, protože režisérova vize se vám tak, či onak zařízne do všech smyslů. A protože je Lars velmi audiovizuálním artistou, pro kterého není žádné tabu dostatečně tabu, pochopím, když to některý divák kupříkladu po krvavé ejakulaci vypne. Po několika dnech si ale stejně všichni uvědomíme, že nám v hlavě leží právě von Trierův Antichrist a nechce se mu ven. Provokativnost snímku je absolutně účelná a prohlubuje jeho působivost do maximálně hutného diváckého prožitku. 100%

Vřískot 2 (Scream 2)

30. července 2015 v 10:50 | Zbyněk Slívka |  V
První polovina je zábavná, Craven si s chutí utahuje ze žánrových klišé, na nichž sám podílel, a zejména úvod s vopruzoidní mařenou, přesvědčivě nesympatickou Jadou Pinkett Smith, opravdu pobaví. Osobně mne dostala do kolen scéna, kdy si Jada objednává v americkém multiplexu malou dietní kolu a dostane kelímek téměř o velikosti kýblu. Prostě "THINK BIG". Na druhém Vřískotu je potěšující, že se v něm shledalo pár mladých talentovaných herců jako Timothy Olyphant, nebo Liev Schreiber, herečky k nakousnutí ala Sarah Michell Gellar a Courtney Cox a pro vesmírnou rovnováhu celého projektu taky pár do béčkových vod mířících mladíků. Ano, mám na mysli Jerryho O´Connella a Jamieho Kenedyho. Herecky i záměrně prouhloupenou atmosférou to Cravenovi funguje, bohužel od půlky mu kolabuje scénář, který již nedokáže překvapit, humorem se vyčerpal v první půli a v součtu působí dost klišovitě, což je, řekl bych, výsledek, kterému se chtěl Wes vyhnout, dvojnásob když si právě z tohoto aspektu potměšile utahuje. Závěrem ještě nesmím opomenout fakt, že vrah s maskou, a řekněme si to na rovinu , působí díky svému chování a reakcím jako retardovaný idiot. 60%

Kancl - 1. série (The Office UK)

29. července 2015 v 10:48 | Zbyněk Slívka |  K
Fenomenální seriál a jedna z nejoriginálnějších humorných kreací od dob Monty Pythonova Létajícího Cirkusu. Bezezbytku to stojí na intergalakticky vtipném Rickym Gervais, jehož postava Davida Brenta je herecky vymazlené hovádko, které ve své bohorovnosti, zároveň jako blahé nevědomosti předvádí bránicový koncert. Geniální Rickyho timing, mimika, gesta mě drtí víc a víc, respektive s každým dalším shlédnutím si jedinečnost britského The Office užívám více a více. Ale pozor není to one man show, jakkoliv k tomu vše svádí a o což se taky David Brent/Ricky Gervais snaží. Výborně obsazené a zahrané jsou i všechny ostatní postavy, kterým samozřejmě dominují Martin Freeman a Mackenzie Crook a velkou práci si scenáristické duo Gervais/Merchant dalo i s drobnými minipříběhy, které postupně tvarují jednotlivé postavy v očích diváka. Jedním slovem úchvatné a jdeme na druhou sérii.

Takoví normální zabijáci (Natural Born Killers)

28. července 2015 v 10:45 | Zbyněk Slívka |  T
Oliver Stone se rochní ve své pompézní kontroverznosti a audiovizuální nesmrtelnosti. Natural Born Killers je nadživotně pocitový film, který probudí i v současném divákovi lavinu neuchopitelných emocí, a přestože odráží pouze americkou společnost, troufám si říci, že nadčasově nastavuje bolestivé zrcadlo společnosti celé naši opečovávané planety. Stoneova syrová, brutální, šokující a já nevím jaká ještě forma si podává obě ruce s jeho jedinečným talentem a kreativitou. Výsledkem je obrazově jedinečný magnet, u něhož právě vizuální hrátky spojené s mistrně vybranými songy dotvářejí cílenou výpovědní hodnotu, jakkoliv karikaturisticky některé postavy, podotýkám zcela záměrně, působí. Nezapomenutelná filmařská anarchie s jasným cílem. 100%

Hon na lišku (Foxcatcher)

27. července 2015 v 10:43 | Zbyněk Slívka |  H
Chvíli to trvalo, ale nakonec vše zapadlo do stoprocentního zážitku. Bennett Miller přichází po Moneyballu s další adaptací sportovního snu, tentokrát ze světa amerického zápasníka s tváří vynikajícího Channinga Tatuma, kterému role Mark Schultze padla těsněji než Schultzův olympijský dres. Ale konec srandy, Foxcatcher je zatraceně vážné drama o snech, které se ne vždy vyvíjejí způsobem, jaký známe z mnoha jiných filmů. Miller velmi zkušeně míchá silná témata od neústupného amerického patriotismu, přes sportovní zarputilost, až po snahu získat uznání vlastní matky a jako hromosvod zde slouží americký milionář John du Pont, respektive Steve Carell chete-li :-). Carell je ve své roli na milimetr přesně umírněný, stejně jako celý Foxcatcher, který extravagantními emocemi neplýtvá (působivá exploze zmaru v hotelovém pokoji), naopak cítíte jak to v jednotlivých postavách bublá, ne-li vře. Miller dobře věděl proč obsazuje trojici Tatum, Carell, Ruffalo, protože tito tři pánové posunuli jeho režisérskou vizi na vrchol jeho dosavadní tvorby. Strhující výkon všech zúčastněných. 100%

Ain't Them Bodies Saints

26. července 2015 v 10:40 | Zbyněk Slívka |  A
Ted Post se v pokračování Planet of the Apes šeredně spálil. Druhé opice sice přímo navazují na první díl, ale jen dějově. Kouzlo prvního dílu se postupně vytratí, z Hestonovy Novy se stane pěkně přelétává mrška a telepatická sekta nepřetržitě rozesmívá. První polovina všemi silami vytěžuje geniální jedničku, ale právě při útěku do náruče sektářských telepatů, dělá z filmu minimálně ve srovnání se svým předchůdcem slabý odvar a jak už jsem naznačil, chtě nechtě počechrá vaši bránici (ty sektářské songy, respektive jejich texty jsou opravdu neskutečné). A tentokrát to nezachrání ani v poslední třetině znovu vykouknuvší Heston. 40%














Jurský svět (Jurassic World)

25. července 2015 v 10:38 | Zbyněk Slívka |  J
Colin Trevorrow did it. Decentně a s poctivou dávkou nostalgie navazuje na Spielbergem vytvořené universum, nezapomíná přitom přicházet s nápady vlastními a v neposlední řadě potvrzuje, že "dobrodružný film" stále nepatří do kategorie mrtvých žánrů. Schéma snímku se nijak zásadně neliší od šablony, kterou ve svých nejlepších kusech pravidelně používal velký Steven, tzn. vystavět funkční vztah k hlavním i vedlejším postavám a hurá do akce, kterou se neúčelně neplýtvá. Snímek chytře funguje nejen v rámci scénáře, ale i ve vztahu ke speciálním efektům, kdy nejde jen o velké scény soubojů, ale například o vztah Prattovy postavy k smečce velociraptorů, jenž funguje výborně, stejně jako scény, v nichž jsou tito miláčci v okovech a jejich touhu po volnosti, respektive zakousnout D´Onofria doslova cítíte. Trevorrow dobře nakoukal od velkého Stevena jak na to, čili vystavět film na precizních detailech a nakonec všechny uzemnit spektakulárním fightem T-Rexe a Indominuse. Nejen oblíbit si postavy, ale především mít o hlavní postavy strach znamená vítězství filmařů nad divákem a to se Jurskému Světu daří nadmíru. Inteligentní a zároveň akurátně (ne)náročná porce filmového kumštu. 90%

Maximální riziko (Maximum Risk)

24. července 2015 v 10:33 | Zbyněk Slívka |  M
JCVD tentokrát našel správný herecký protipól v podobě stejné prkenice, Natashy Henstridge, která ale v mých očích poráží belgického kickmastera svým ještě funkčním sex appealem. Taky si s ní Jean Claude užije erotickou scénu, sice podivně uťatou a nic neukazující, ale přejme mu to :-). Maximum Risk každopádně nikterak nevybočuje z Žánovy oblíbené šablony, kdy vystupuje ve dvojroli, která v tomto případě má naštěstí velmi jepičí život. No a pak už jdeme po nalajnované vendetě, kdy si JC střihne pár otoček, vypleskne celou ruskou mafii a divák roní slzy, proč se ve vlaku raději nevěnoval třem již plnoletým studentkám... 30%

Šílený Max: Zběsilá cesta (Mad Max: Fury Road)

23. července 2015 v 10:35 | Zbyněk Slívka |  S
Stylově načesaný restart Šileného Maxe, který tady ale trochu nečekaně hraje druhé housle. Tento film totiž skutečně není o jeho trampotách, ale o zdegenerované společnosti v písečných kulisách světa za okrajem apokalypsy, kde přežijí jen ti nejšílenější. Zběsilost tepe Mad Maxovi žilou po celých sto dvacet minut, během nichž si po hobbitovsku zajdem "Tam a zase Zpátky". Míru znajícího diváka přesto nejednou napadne, že těch adrenalinem napumpovaných karambolů už je přejeden, a že vlastně vůbec neví, proč ti píseční magoři tak dovádí. Postavám Mad Max skutečně mnoho nedá, což zejména u Hardyho zamrzí. Miller vsadil všechny karty na hektický a na hranici fyzikálních zákonů hnaný úprk za svobodou, během něhož sice mám orosené čelo z extrémního nasazení všech zúčastněných, ale filmový žaludek poloprázdný, respektive poloplný. Mad Max určitě není pouhým zběsilým akčním výplachem, naopak svou unikátně zběsilou vizualizací plně vystihuje šílenost, kterou má v názvu. Rezignace na mozek diváka mrzí a neumožní hodnotit v superlativech, stejně se ale těším na pokračování. 85%

Nejhledanější muž (A Most Wanted Man)

22. července 2015 v 10:31 | Zbyněk Slívka |  N
Již třetí úchvatná adaptace románu spisovatele Johna le Carré. A Most Wanted Man stejně jako například Tinker, Tailor, Soldier, Spy sází na autentickou atmosféru a velmi věrně a zároveň nevyzpytatelně vykresluje svět, v němž se musí agenti jednotlivých zemí, potažmo zájmových frakcí dokázat zorientovat. Filmu velmi sluší syrově civilní a neakční režie Antona Corbijna, protože tady jde především o vysokou hru psychologickou, v níž nevíte, co bude za 10, za 5, za 1 minutu. Ale nemusíte mít strach, protože vypjatými okamžiky různé intenzity se zde nešetří. Mistrně adaptované dílo posouvají na úroveň špičkového psychologického spy-thrilleru pestře obsazení herci, kterým dominuje Phillip Seymour Hoffman, před jehož výkonem smekám. Neuvěřitelný talent. Jak jsem zmínil na začátku, pro Carrého fanoušky nezbytnost a pro mě překvapení roku 2014. 100%