Srpen 2015

A Most Violent Year

31. srpna 2015 v 19:15 | Zbyněk Slívka |  A
J.C. Chandor mě nadchl až svým druhým filmem (divácky ledový Margin Call mě nechal chladně na půli cesty), úchvatným survivalem "All is Lost", a o to více jsem se těšil na A Most Violent Year. Retro styl, vynikající herci (Oscar s Jessicou jako vždy výborní), neokoukané prostředí a precizní Chandorovo řemeslo přesto nestačí vtáhnout a po celý film jsem se hlavní postavě nedostal pod kůži. J.C. si možná ukousl velké sousto, holt ne každý se v podobně dialogových filmech o budování amerického snu dokáže pohybovat s elegancí kupříkladu mistra Scorseseho. Jakkoliv jde o rozhodně ne špatný film, tak druhá projekce nehrozí. 65%

Rychle a zběsile 7 (Furious 7)

30. srpna 2015 v 19:13 | Zbyněk Slívka |  R
Sedmička...a propos čekal by někdo před takovými dvaceti lety, že kromě bondovek bude mít něco sedm pokračování... navazuje ve všem převážně špatném na přeplácanou, hloupou a na rádoby rodinných hodnotách postavenou šestku. Wan sice během 140 - ti minut stihne utratit 190 přezelenalých melounků, ale z těch doslova kydů o rodině a veškerém dobru a zlu, v čemž exceluje parodie na sebe sama jménem Vin Diesel, se mi zvedá kufr ještě teď. Podobně hlubokomyslné výkřiky do intelektuální tmy fungují jako navnazení v traileru, ovšem když to máte poslouchat více než dvě hodiny v kuse, přebije vám to ve výsledném prožitku i těch pár mimózních scén, které byste si užili a brali s nadhledem, kdyby tak svůj snímek vnímali i jeho tvůrci. Za tohle bych rozdával bezedné poháry malin. 50% P.S. Pokud se divíte, proč jsem dal Vinnieho parťákům čistý průměr, tak asi proto, že jsem si u tohoto mozkového násilí užil dost sarkastické srandy, over the motherfucking edge přestřelené akce a rozlučka s Paulem Walkerem je provedena s citem a je velmi decentní.

21 gramů (21 Grams)

29. srpna 2015 v 19:08 | Zbyněk Slívka |  0 - 9
Extrémně těžký film a zároveň ten nejlepší defibrilátor divákova srdce. Alejandro González Iñárritu již svým debutem Amores Perros více než naznačil, že nám brzy udělá opravdovou díru do hlavy a už 21 Grams mělo dostat zlatého plešouna za nejlepší film. Vypjatost dramatického prožitku je enormní, ústřední trio Watts, Del Toro, Penn jde na stejnou hranu svého umu jako režisér a celý jeho tvůrčí tým a nahodilá vypravěčská forma tomu všemu dodává punc nevyzpytatelné dokonalosti. Iñárritu hned svým druhým filmem stvořil majstrštyk, který jako emocionální buldozer těžko hledá konkurenci. 100%

Inherent Vice

28. srpna 2015 v 19:06 | Zbyněk Slívka |  I
PTA tentokrát opravdu míří na velmi nekonzervativní publikum a pokud nejste filmem jako uměním posedlí (cinefilové!!! o vás sakra mluvím), tak pošlete Inherent Vice minimálně v polovině explicitně do... k šípku. Vypravěčské postupy hrubě nestandartní, postavy i díky tomu absolutně nevyzpytatelné a aby toho nebylo málo, tak se v tom Mr. Anderson nezdravě vyžívá. Druhý podobný film jsem neviděl. Svou kočírovanou bizarností, kterou svěřil PTA do rukou hercům na citovku vybraným, ale překonává Gilliamův logicky ještě ujetější "Fear and Loathing in Las Vegas", který disponuje rovněž všudypřítomným raušem. Paul Thomas Anderson je přesto ve výsledku srozumitelnější, jakkoliv tomuto tvrzení odporuje scéna Joshe Brolina konzumujícího prvotřídní marihuanu. Vymyslel už někdo žánr Weirdorama? 80%


Ex Machina

27. srpna 2015 v 19:04 | Zbyněk Slívka |  E
Velmi subtilní a křehké, stejně jako okouzlující Alicia Vikander, komorní scifi drama, kterému bych strašně rád dal plnou palbu, ale ten konec holt nenabízí adekvátní satisfakci vzhledem k předtím řečenému. Téma vyvinutí adaptabilní umělé inteligence už není jen doménou rozpočtově silných scifi projektů a jak dokázal např. tématicky vzdálený "Moon", i malá scifi můžou mít unikátní vizuální stránku a zároveň se na sto procent věnovat příběhu a postavám. Alex Garland si do svého režijního debutu vybral dokonalé ústřední trio Isaac, Gleeson Jr, Vikander a napětí včetně mysteriózna postupně odhalované umělé inteligence nechavá gradovat jako zkušený mazák. Psychologicky i technicky propracované, jen škoda té přímočaré koncovky. 85%

Birdman (Birdman: Or (The Unexpected Virtue of Ignorance))

26. srpna 2015 v 19:02 | Zbyněk Slívka |  B
Filmařská lahůdka a to nejen díky Lubezkiho kameře a Iñárritově režiserskému umu. Alejandro ve svých předešlých filmech hrál na na noty extrémního dramatického prožitku (u mě vítězí 21 Grams). Birdman sice nevybočuje ze škatulky dramatu, ale zpracovává příběh zaprášeného komiksového hrdiny s velkým nadhledem a strhujícím způsobem vykresluje vyhořelost jak profesní, tak životní Keatonova Riggana Thomsona. Nepolevující spád snímku dodávají také fantastičtí herci, mezi nimiž si logicky nejvíce pozornosti ukousl Michael Keaton. Pastva pro oči, respektive pro všechny divákovy smysly, respektive midlife crisis at its best. 100%

Treme - 1. série

25. srpna 2015 v 18:50 | Zbyněk Slívka |  T
Další jedinečný počin Davida Simona. Ale pozor, nečekejte The Wire v bleděmodrém. Společný je zde samozřejmě právě autor, který svá schémata a vypravěčské postupy nezapře, ale tím podobnost s jedním z nejlepších seriálů všech dob končí. V kulisách Katrínou zdevastovaného New Orleans, a to nejen materiálně, ale zejména lidsky, každý díl pozvolna rozkrývá osudy několika (a není jich málo) hlavních postav s již dobře známou precizností. Simon přes veškerou nepřízeň osudu, která se seriálem i po Katríně prohání, vypráví především o naději a nezaměnitelné lidské vlastnosti, chuti přežít. Silnou roli sehrává v životech celého New Orleans hudba, které David Simon vyhradil nezaměnitelnou roli. Skutečně už dlouho jsem neměl ze sledování hudebních čísel takovou radost jako právě zde, dvojnásob když pro některé postavy je hudba doslova vším (skvělý Steve Zahn a Wendell Pierce). Sociální i politický apel seriál velmi pečlivě vyvažuje s osobními dramaty jednotlivců a pokud jsem to neuvedl na začátku, tenhle náročný storytelling skutečně není pro seriálové nazdárky. Matadoři odkojení The Wire, či Deadwoodem chrochtají pod tíhou televizní geniality. 100%

Vanilkové nebe (Vanilla Sky)

3. srpna 2015 v 10:59 | Zbyněk Slívka |  V
Kdo by čekal, že mistr romantických zpívánek, Cameron Crowe, dokáže tak bravurně tahat diváka za nos, odvyprávět velmi neprůhledně už tak chytrý scénář a přitom se nevzdat svých tradičních tvůrčích fines a kejklí. Příběh a jeho momenty překvapení jsou ukočírovány skutečně za jedna, přičemž stejné absolutorium dávám za herce, kteří vždy byli silnou stránkou Croweových filmů, tady se ale jedná o tak rozdílné charaktery, že finální symbióza pochvalu jistě zaslouží. Ve Vanilla Sky nic nepřebývá, nic nechybí a elegance s jakou realizuje závěrečnou pointu mě nutí jít možná do extrému. 100%

Kruh 2 (The Ring Two)

2. srpna 2015 v 10:58 | Zbyněk Slívka |  K
Předat druhý díl tomu, který za všechny protáhlé obličeje může, tedy Hideo Nakatovi, nebyl špatný nápad. Nakata má cit pro řemeslo, se scénářem jako je tento, ale asi lepší výsledek vypotit nešel. Kdyby to byla jen ona pověstná nastavená kaše, dalo by se hovořit, s přihlédnutím k Nakatovi a zachované hlavní trpitelce (Naomi kývla asi jen kvůli lásce k jelenům), o průměru. Tohle je ovšem scenáristický clusterfuck s pouhou špetkou původní atmosféry. Takže za jeleny, Naomi a vodu v koupelně... 40%

Život podle Dana (Dan in Real Life)

1. srpna 2015 v 10:55 | Zbyněk Slívka |  Z
Relativně šablonovitá indie romantika, které ale zmíněný neduh odpustíte velice rychle nejen kvůli sympatickému Steveu Carellovi, stejně jako půvabné Juliette Binoche, kterým nelze nepřát závěrečný happy end. Na pozitivní notu je přes nešťastnou minulost hlavního hrdiny naladěn celý film a řadí se mezi ty povedené kousky US nezávislé scény, které vám po nepříliš vyvedeném dni zaručeně spraví náladu. Příjemná muzika je samozřejmostí, Hollywood postupně dobývající Emily Blunt (rozto)milým překvapením a znovu se potvrzuje nepsaná pravda, že komikům by se vážnější role měly psát častěji. 80%