Září 2015

Lovec lidí (Manhunter)

7. září 2015 v 19:37 | Zbyněk Slívka |  L
Michael Mann jako první adaptoval některou z knih Thomase Harrise, v tomto případě Červeného Draka a vedlo se mu, dovolím si říci, lépe než Brettu Ratnerovi, který měl k dispozici hereckou i tvůrčí sestavu snů a ve výsledku vše zazdil. Mannovi nejde o to šokovat, tehdy to nebylo ještě tak módní, ale zejména odvyprávět vynikající příběh, kterým knižní předloha Thomase Harrise bezesporu je. Jelikož jsem ji četl, tak můžu říct, že mě Red Dragon (kniha) pohltil ještě více nežli Jehňata. Mannův rukopis je v Manhunterovi sice cítit, ale ještě ne úplně vidět (if you know what I mean :-). Velkým handicapem filmu zejména pro současného diváka je velmi ojedinělá zvuková kulisa, která kombinuje dobové synťáky a nepochopitelně hlasité písničky, které mají pomoci odvyprávět i scény v nichž nám má běhat mráz po zádech, ale díky dříve zmíněnému je dojem rozpačitý a spíše bolehlavový. Toto uchopení jsem prostě nepochopil. Tak jak je nevýrazný William J. Petersen v hlavní roli vyšetřovatele Willa Grahama, tak pravým protikladem je mu přes malý prostor minimalistický psychopat Francis Dolarhyde s tváří Tom Noonana. S pořádným tahounem v hlavní roli by byl film úplně jinde. Ale aby to nevypadalo, že si jen stěžuji, tak ještě poslední výtku nasměruji k vcelku stroze pojaté detektivní linii. Holt kniha toho nabízí mnohem více a hlavně vykreslení vrahovy osobnosti je tady nedostatečné, ale to byl problém i Rattnerovy verze. Nenechte se však odradit celosvětově mdlými ratingy Manhuntera, protože krimithriller je to pořád lehce nadprůměrný a žádný Harrisův fanda jej nesmí minout. 65%

Železná srdce (Fury)

4. září 2015 v 19:31 | Zbyněk Slívka |  Z
Co se s Davidem Ayerem děje? Sabotage byla pseudomacho slátanina, Fury je pro změnu naivní válečný tankodrom, který lákal na řežbu, ale místo toho dodal pár tvrdošíjně naroubovaných, explicitních brutalit, které se v divákově mozku bolestivě tlučou s amatérskými pokusy o válečně dramatické vložky. Je to nesourodé a to ani nekomentuji závěr, který tuhle válku jednoho tanku kombinovanou s efekty ze Star Wars posouvá definitivně do roviny US military bullshit, tedy ani zábava, ani emoce. Ayer by se měl rychle vrátit za a) na zem, aby podobně nedomršil (trailer sice uchvátil, ale) Suicide Squad a za b) na ulici (Harsh Times, Street Kings, End of Watch), kde mu to šlo sakra lépe. 50%

Hannibal - Zrození (Hannibal Rising)

3. září 2015 v 19:28 | Zbyněk Slívka |  H
Hned na úvod zaskočí absolutně televizní look, následně přichází hodina nudy, přestože se dějí tragické a hrůzné události, které jsou ovšem natočeny tak bezkontaktně vůči divákovi, že už se modlíte, aby Hannibal vyrostl a šel na VŠP (Vysokou školu porcovací). Hannibalovo trauma je zpracováno velmi unyle a je předzvěstí velkého Webberova failu. Bohužel podobný dojem se mě držel i nadálo jakkoliv se transformoval spíše do polohu posměšku, protože Gaspard Ulliel působí přes veškerou snahu mnohdy přehnaně teatrálně (viz jeho rozhovor před seřezáním řezníka) a i u ostatních herců je cítit, jak jim jdou scénaristické bláboly ztuha skrze rty viz Dominic West a jeho konstatování skutečnosti, že Hannibal Lecter nereaguje na polygraf:" It's monstrous". Snaha přenést na diváka hrůznost Hannibalovy mysli je tak průhledná, až to vyvolává smích a to jsme asi nečekali. 20%

Hacker (Blackhat)

2. září 2015 v 19:26 | Zbyněk Slívka |  H
Prozatím thrillerová jízda roku a hned vám povím proč. Michael Mann jako jeden z nejméně doceněných prvoligových režisérů opět potvrzuje stejně jako kupříkladu v mém milovaném Miami Vice, jak jedinečně umí skloubit drsný a nekompromisní vizuál s hypnoticky zpomalenou kamerou společně s promyšleně komponovanými záběry. Jako poctivý řemeslník ze staré školy má nezaměnitelné know how jak vyseknout psychologický rámec postavy jedinou scénou a jeho uchopení romantiky vyznívá opět velmi osudově, přičemž mu k tomu stačí jedna brilantně sestříhaná pasáž v taxíku, kterou řekne vše. Cyberthriller mi už dlouho v uších nezněl tak libově, a to nejen díky Mannově ohlušující a pohlcující akci (střih je doslova ultimátní), ale i díky Chrisi Hemsworthovi, jenž ve své roli tahá jako dostihový kůň, stejně jako jeho kolegové na obou stranách pomyslné barikády mezi dobrem a zlem. Fajnšmekřina. 100%

Mezi náhrobními kameny (A Walk Among the Tombstones)

1. září 2015 v 19:17 | Zbyněk Slívka |  M
Sázet na břitvu se jménem Liam Neeson se sice vyplácí, ale i jemu a hlavně jeho fanouškům, respektive mně už se ti jeho nesmlouvaví drsňáci začínají zajídat. Dvojnásob, když jde z jednoho vysokoprofilového béčka do druhého. Liam má rozhodně na víc. A Walk Among the Tombstones je thrillerovou rutinou, která se sice snaží o drsnější pojetí, ale žádný z mnoha náznaků brutální psychologické, či obrazové thrillerové řežby nedotáhne do konce. Religiózní propojení ve druhé půli je kostrbaté a k dobrému pocitu to dotáhne opravdu jen ten Liam, jakkoliv mě už jeho poslední filmy baví/nebaví. 61%